Jak zachęcić pracownika w modelu hybrydowym do pracy z biura?

Opcja pracy zdalnej nie musi oznaczać ucieczki zespołu na home office!

Według niedawnej publikacji „Dziennika Gazety Prawnej” nawet 70% kandydatów poszukuje obecnie pracy hybrydowej lub całkowicie zdalnej. Podobny obraz wyłania się z raportu Pracuj.pl, który pokazuje, że aż 86% osób pracujących zdalnie lub hybrydowo chciałoby nadal wykonywać pracę w tym modelu. Nie jest to zresztą specyfika wyłącznie polskiego ani nawet europejskiego rynku. Podobny obraz wyłania się także z najnowszych badań Bloomberga, przeprowadzonych wśród amerykańskich pracowników sektora finansów: ponad 50% respondentów preferuje hybrydowy model pracy, a tylko 20% stacjonarny. Co drugi ankietowany zadeklarował, że zmieniłby pracę (lub już to zrobił), gdyby kazano mu częściej pojawiać się biurze.

Pracodawcom – z różnych względów – nie zawsze jest z tymi oczekiwaniami po drodze. Praca w biurze (zupełnie stacjonarna lub hybrydowa) pozwala na lepszą integrację zespołu, sprzyja kreatywnym inspiracjom, wymianie doświadczeń oraz ułatwia przekazywanie wiedzy i inicjuje większą częstotliwość interakcji co z kolei sprzyja komunikacji i budowaniu więzi. O sukcesie mogą mówić ci, których pracownicy przychodzą do biura nawet jeśli nie muszą. Jak to osiągnąć? Podzielę się z Wami kilkoma sposobami na zachęcenie ludzi do pracy z biura, które z powodzeniem stosujemy w TIMOCOM.

Obecnie nasi pracownicy po okresie próbnym mają do wykorzystania łącznie 124 dni home office w ciągu roku. (Jest to mniej więcej połowa dni roboczych – w 2024 jest ich 251, od czego należy jeszcze odliczyć wymiar urlopu). Duża część naszych pracowników nie wykorzystuje pełnej puli HO ani nie zamierza tego robić (71% wykorzystało mniej niż 30 dni home office, pozostałe osoby wykorzystały pomiędzy 31 a 75 dni home office). Dlaczego? Odpowiedzi poniżej.

Jak urządzić biuro, żeby pracownicy chcieli w nim przebywać?

Projektując naszą wrocławską siedzibę, od początku braliśmy pod uwagę różne potrzeby pracowników i szeroko rozumiany komfort ich pracy. Dlatego w biurze mamy szereg udogodnień, m.in.:

  • Wyposażoną kuchnię oraz 2 coffee cornery z lodówkami, dystrybutorami wody gazowanej i nie tylko 😉 (to nasz ulubiony element wyposażenia), ekspresami ciśnieniowymi, wyborem herbat oraz zapasem kawy i dodatków do niej a także z wygodnym miejscem do siedzenia i luźnej rozmowy.
  • Ogólnodostępną strefę z ergonomicznymi biurkami o regulowanej wysokości
    np. dla tych, którzy lubią popracować na stojąco;
  • Phone box ze 100% wygłuszeniem do przeprowadzania poufnych rozmów;
  • Dobrze wyciszone salki konferencyjne sprzyjające różnym rodzajom spotkań. Największą z nich można w razie potrzeby łatwo podzielić nawet na 3 mniejsze pomieszczenia za pomocą ruchomych ścian, by maksymalnie wykorzystać przestrzeń w zależności od potrzeb;
  • Strefę do wypoczynku wyposażoną w wygodną kanapę, telewizor, konsolę do gier oraz stół do piłkarzyków, który był świadkiem niejednego zaciętego pojedynku 😉;
  • Open space podzieloną na mniejsze przestrzenie nie tylko dla potrzeb dla zespołów, ale także uzupełnioną o dodatkowe elementy dekoracyjne, które stanowią idealny kompromis między zachowaniem warunków do pracy w skupieniu oraz możliwością wymiany doświadczeń.

W TIMOCOM możesz przyjść z dzieckiem do pracy

Osobnym udogodnieniem jest pokój dla rodzica z dzieckiem. Życie lubi zaskakiwać – a kiedy ma się małoletnią pociechę, takie niespodzianki lubią się przydarzać nadzwyczaj często. W TIMOCOM jesteśmy na nie przygotowani: mamy specjalne pomieszczenie, w którym rodzic znajdzie pełne stanowisko pracy, a dziecko wybór zabawek, stolik do nauki, a nawet kanapę na drzemkę. Salka daje także wiele możliwości aranżacji od pracy w przestrzeni półotwartej do całkowitej prywatności. W okresie wakacyjnym to rozwiązanie cieszy się szczególnym zainteresowaniem, jednak niezależnie od pory roku TIMO juniorzy są u nas zawsze mile widziani.

Miejsca parkingowe dla pracowników TIMOCOM

Zależało (i zależy) nam, aby do naszego biura można było się łatwo dostać różnymi środkami komunikacji. Stąd bliskość przystanków tramwajowych oraz autobusowych, udogodnienia dla rowerzystów w postaci parkingu oraz szatni z prysznicem w budynku. Na tych, którzy przyjeżdżają samochodami, czeka 15 miejsc parkingowych. Można je wygodnie rezerwować w aplikacji, dzięki czemu odchodzi poranny stres związany z szukaniem miejsca. Ci, którzy szukają miejsc parkingowych w centrum, doskonale wiedzą, o czym piszę.

Happy Hours

Ręka do góry, kto lubi miłe niespodzianki!

… Tak myślałam 😊. Nasi TIMOs też je lubią, dlatego raz na pewien czas (ważne: bez uprzedzenia!) organizujemy w biurze happy hours. Na obecnych czekają wtedy pyszne poczęstunki – na przykład kraftowe bajgle albo koktajle pełne witamin. Taka rozkosz dla podniebienia zdecydowanie wynagradza wcześniejszą pobudkę i trudy dojazdu!

Szkolenia, warsztaty stacjonarne

Jak tam Wasze skupienie podczas szkoleń online? Obstawiam, że bywa różnie, dlatego najchętniej organizujemy szkolenia i warsztaty w formie stacjonarnej. Bez komputera, za to z uważnością i kontaktem twarzą w twarz bez pośredników w postaci monitora. Przykładami może być np. warsztatowe podsumowanie onboardingu dla osób zatrudnionych w ciągu ostatniego roku albo szkolenie na temat „Udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej oraz efektywne dzielenie się wiedzą” dla naszych buddych czy program rozwojowy dla liderów. Takie spotkania są okazją do pogłębienia relacji między pracownikami, spędzenia razem czasu w nieco innej formie niż na co dzień, a przede wszystkim wymiany doświadczeń i pomysłów.

Biurowe eventy (nie tylko) po godzinach

Praca stacjonarna nie musi kojarzyć się wyłącznie ze spędzeniem 8 godzin przyrośniętym do biurka. Atrakcyjna dla pracownika przestrzeń biurowa to taka, która żyje i budzi pozytywne skojarzenia. Organizujemy więc w naszej wrocławskiej siedzibie różne wydarzenia, którymi chcemy zachęcić zespół do przychodzenia do biura. Oto niektóre z nich:

  • Game night, czyli wieczór gier nie tylko planszowych (więcej TUTAJ);
  • Poczęstunki z okazji bardziej lub mniej typowych świąt (np. Dnia Kobiet, Dnia Chłopaka, Dnia Kawy, Czekolady, Pizzy…) oraz wspomniane już happy hours;
  • Drobne upominki okolicznościowe (chociażby czekoladki na Dzień Dziecka – w końcu swoje wewnętrzne dziecko też trzeba czasem porozpieszczać 😉);
  • Biznesowa sesja zdjęciowa dla osób reprezentujących naszą firmę na zewnątrz.

Promowanie wspólnych aktywności w biurze w social mediach

Kiedy ma się fajny zespół, nawet awaria windy może być okazją do integracji. Nic tak nie sprzyja team buildingowi, jak wspólna wspinaczka na 13 piętro 😉. Bez obaw – takie incydenty należą u nas do rzadkości… i właśnie dlatego bywają pretekstem do stworzenia zabawnych treści w social mediach. Podobnie zresztą jak nieformalny, zorganizowany oddolnie Dzień Klapka, podczas którego duża część zespołu pojawiła się w biurze w „Kubotach”. Zdarzają się nam też czasem spontaniczne sesje zdjęciowe – na przykład w zasponsorowanych przez firmę koszulkach na Survival Race albo piłkarskich.

Biuro w dobrej lokalizacji… i z dobrym zarządcą

Biuro TIMOCOM znajduje się w centrum Wrocławia, dzięki czemu łatwo do niego dojechać wszelkimi środkami komunikacji, od hulajnogi po pociąg. Wybierając lokalizację naszej siedziby, braliśmy jednak pod uwagę nie tylko usytuowanie biurowca, ale także udogodnienia oferowane przez zarządcę. Oprócz stałych elementów infrastruktury, jak choćby wspomniany parking i ekologiczne rozwiązania dot. wykorzystania energii, na naszych pracowników czekają często niespodzianki, np.:

  • Mikołajkowa fotobudka
  • Pączki w tłusty czwartek
  • Rośliny doniczkowe z okazji Dnia Ziemi
  • Darmowe lody na Dzień Dziecka i Pierwszy Dzień Lata
  • Festiwal Food Trucków z 50% zniżką dla pracowników
  • Serwis rowerowy

Praca z domu vs praca z biura – możliwość wyboru

Jako pracodawca wychodzimy z założenia, że przymus jest wrogiem motywacji. Dlatego – jak wspomniałam we wstępie – w TIMOCOM mamy 124 dni HO na rok dostępnych dla wszystkich stanowisk. Decyzja, kiedy je wykorzystać, jest po stronie pracownika. Wyjątki od tej reguły są nieliczne (np. underperforming pracownika) i jasno komunikowane. Zależy nam, żeby przychodzenie do biura nie kojarzyło się naszym TIMOs z przykrym obowiązkiem. Stąd wszystkie powyższe przedsięwzięcia i brak przymusu stałej pracy stacjonarnej.

Magdalena Kałużna-LitwinMagdalena Kałużna-Litwin
Cześć! Miło, że tu zaglądasz. Mam na imię Magda. Z wykształcenia jestem socjologiem i certyfikowanym HR biznes partnerem. Mam za sobą 12 lat doświadczenia w tzw. zasobach ludzkich, ale nie lubię tego określenia. Praca z zespołem i dla zespołu - to moje DNA. W TIMOCOM, gdzie pracuję jako Human Resources Manager, mówią na mnie HR Lady.