Efektywna rekrutacja zaczyna się od poleceń

Dlaczego rekomendacje pracowników to dobre źródło pozyskiwania kandydatów?

W dobie dynamicznego rynku pracy pozyskanie odpowiednich kandydatów to nie lada wyzwanie. Tradycyjne ogłoszenia, kampanie rekrutacyjne, udział w dedykowanych wydarzeniach. To tylko niektóre ze sposobów na sprawną rekrutację. Kolejnym popularnym i efektywnym sposobem na znalezienie wartościowych pracowników są rekomendacje od obecnych członków zespołu. Dlaczego (i czy na pewno) warto skorzystać z tego źródła? Oto kilka kluczowych powodów na TAK.

Czym jest program poleceń pracowniczych?

Program poleceń pracowniczych to strategia rekrutacyjna, która polega na zatrudnianiu nowych pracowników na podstawie rekomendacji od obecnych członków i członkiń zespołu. Jest to niezwykle skuteczny sposób na przyciągnięcie najlepszych kandydatów(ek), ponieważ osoby polecające zazwyczaj dobrze znają nie tylko specyfikę danej pracy ale także umiejętności i kompetencje swoich znajomych. Program poleceń pracowniczych może być stosowany przez firmy różnej wielkości i z różnych branż, co czyni go uniwersalnym narzędziem w procesie rekrutacji. Dzięki temu, że pracownicy czują się zaangażowani w rozwój firmy, wzrasta ich lojalność i zaangażowanie.

Największe zalety programu poleceń pracowniczych:

Rekomendacje pracownicze jako naturalny filtr jakości

Rekomendacje działają jak wstępny audyt kompetencji. Pracownik polecający zazwyczaj doskonale zna umiejętności osoby, którą rekomenduje, co znacząco zwiększa szanse na znalezienie kandydata idealnie pasującego do wymagań stanowiska. Dodatkowo, polecający ma interes w tym, aby jego rekomendacja była trafiona dla obu stron.  

Dopasowanie kulturowe nowego pracownika

Osoba polecona przez obecnego pracownika ma zazwyczaj lepsze zrozumienie kultury organizacyjnej firmy, ponieważ zdążyła ją poznać przez pryzmat relacji z polecającym. To zwiększa prawdopodobieństwo, że lepiej wpasuje się w zespół i szybciej odnajdzie w nowym środowisku pracy. Z punktu widzenia kandydata, rekomendacje mogą znacząco zwiększyć szanse na szybkie i skuteczne wpasowanie się w nową kulturę organizacyjną.

Więcej o dopasowaniu kulturowym pracownika i firmy przeczytasz tutaj.

Szybszy proces rekrutacji

Tradycyjne metody rekrutacji z oczywistych względów bywają czaso- i kosztochłonne. Próbowałeś wyliczyć koszty udziału wszystkich osób, które realizują proces? Serdecznie polecam to ćwiczenie. Rekomendacje pozwalają na skrócenie tego procesu, nawet włączając w to pominięcie jednego bądź kilku etapów.

Zaangażowanie pracowników poprzez motywację finansową

Wiele firm oferuje swoim pracownikom bonusy za udane rekomendacje. W TIMOCOM wynosi on 2000 zł i jest przyznawany, gdy firma podpisze umowę z polecanym kandydatem. Jest to doskonały sposób na dodatkową motywację. Pracownicy aktywnie włączają się w proces rekrutacji, mając jednocześnie realny wpływ na rozwój zespołu i firmy. Dzięki temu wzrastają lojalność i zaangażowanie pracowników.

Wyższa retencja w zespole

Statystyki pokazują, że pracownicy zatrudnieni na podstawie rekomendacji mają tendencję do dłuższego pozostawania w firmie. Według raportu Jobvite „Job Seeker Nation Study 2017” 48% badanych zauważyło, że zatrudnienie z polecenia zwiększa retencję pracowników. Wynika to m.in. z tego, że rekomendowani czują się bardziej związani zarówno z pracodawcą, jak i ze swoimi polecającymi, co przekłada się na ich stabilność zawodową i mniejszą rotację w zespole.

Budowanie pozytywnej atmosfery w pracy

Proces rekomendacji wzmacnia więzi zaufania w zespole. Pracownicy czują się docenieni i wiedzą, że ich opinia ma realne znaczenie dla firmy. To buduje pozytywną atmosferę i wzmacnia kulturę organizacyjną.

Wsparcie dla działów HR – P&C

Dla działów HR / People & Culture rekomendacje to cenne wsparcie w procesie rekrutacji. Pozwalają one na skrócenie procesu rekrutacji, a tym samym szybsze zapewnienie wsparcia dla zespołów. Ma to też znaczenie z punktu widzenia biznesowego, ponieważ redukuje czas Hiring Teamu poświęcony na proces. Szybsze zakończenie rekrutacji to także szybsze przejście do kolejnej fazy tj. onboardingu.

Jak wdrożyć system poleceń pracowniczych?

Wymaga to kilku kluczowych kroków. Po pierwsze, należy dokładnie określić reguły i zasady programu, w tym kryteria oceny kandydatów oraz nagrody za skuteczne polecenia. Ważne jest, aby te zasady były jasne i zrozumiałe dla wszystkich pracowników. Sam proces zgłaszania kandydatur również powinien być maksymalnie uproszczony. Skomplikowana lista warunków do spełnienia może skutecznie zniechęcić do udziału w programie.

Warto także zastanowić się, jakich kandydatów chcemy przyciągnąć. Czy polecane osoby muszą być znajomymi pracownika, z którymi ma on bliski kontakt i których umiejętności oraz wartości zna? A może wystarczy, że pracownik zna kogoś, kto szuka pracy, nawet jeśli nie ma z nim bliskiej relacji? Odpowiedzi na te pytania pomogą w skonstruowaniu bardziej efektywnego programu poleceń. Podobnie jest z gratyfikacją finansową. W niektórych firmach wymagany jest minimalny okres zatrudnienia polecanej osoby do uruchomienia wypłaty gratyfikacji. W niektórych jest ona podzielona na dwie części. Pierwsza przy zatrudnieniu, kolejna po przepracowaniu uzgodnionego czasu.

Zarządzanie rekomendacjami – jak to robić dobrze?

Zarządzanie rekomendacjami jest kluczowym elementem skutecznego programu poleceń pracowniczych. Należy opracować system, który zapewni bezpieczne i poufne przechowywanie rekomendacji. Ważne jest również ustalenie procedur dotyczących weryfikacji rekomendacji, aby upewnić się, że polecani kandydaci spełniają wymagania stanowiska. Proces ten powinien być przejrzysty i sprawiedliwy, aby zyskać zaufanie pracowników. Dodatkowo, regularne monitorowanie i analiza skuteczności rekomendacji pozwoli na ciągłe doskonalenie programu i lepsze zarządzanie talentami w firmie.

Jednym słowem: warto!

Rekomendacje pracowników to niewątpliwie jeden z najbardziej efektywnych sposobów pozyskiwania nowych talentów. Dają one firmie i jej działom HR / P&C wiele korzyści związanych z jakością kandydatów, dopasowaniem kulturowym, oszczędnościami czasu i kosztów, a także budowaniem pozytywnej atmosfery w zespole.

A każdy udany proces rekrutacyjny to kolejny krok do jeszcze lepszego zespołu!

Magdalena Kałużna-LitwinMagdalena Kałużna-Litwin
Cześć! Miło, że tu zaglądasz. Mam na imię Magda. Z wykształcenia jestem socjologiem i certyfikowanym HR biznes partnerem. Mam za sobą wieloletnie doświadczenie w tzw. zasobach ludzkich, ale nie lubię tego określenia. Praca z zespołem i dla zespołu - to moje DNA. W TIMOCOM, gdzie pracuję jako People & Culture Team Leader, mówią na mnie HR Lady.