Chlebem, solą i kalendarzem.

Pierwszy dzień nowej pracy często wiąże się ze stresem i niepewnością. W zminimalizowaniu negatywnych emocji pomagają przygotowywane przez coraz większą liczbę pracodawców zestawy powitalne (welcome packs). Co więcej, firmy prześcigają się w kreatywnym komponowaniu takich pakietów. Mimo różnych stylów i zawartości łączą je jednak dwa aspekty: przydatność oraz odzwierciedlanie ducha zespołu.

Welcome pack? Jestem na tak!

Wśród zalet pakietów powitalnych można wymienić:

  • Dowartościowanie nowego pracownika, sprawienie, że poczuje się on mile widzianym członkiem teamu;
  • Ułatwienie wdrożenia świeżo przybyłej osoby dzięki dostarczeniu jej niezbędnych (lub po prostu praktycznych) narzędzi pracy;
  • Proste, szybkie i przyjemne przekazanie najważniejszych wartości firmy;
  • Przyspieszenie identyfikacji pracownika z marką pracodawcy;
  • Namacalną prezentację ducha firmy, jej kultury organizacyjnej i języka komunikacji.

Projektując welcome pack, gratis dostajemy możliwość przeprowadzenia ewaluacji naszego podejścia do misji firmy oraz do samego onboardingu. Co jest dla nas ważne? Jaki komunikat o naszej kulturze chcemy przekazać? Kim jest dla nas nowy pracownik? Czym możemy się pochwalić? Etc.

Personalizacja niejedno ma imię

Chociaż zestawy powitalne stają się coraz bardziej oryginalne, pracodawcy wciąż za mało stawiają na ich personalizację. I nie mam tu na myśli nadrukowania imienia pracownika na firmowym kubku czy koszulce, choć to też oczywiście bardzo sympatyczny gest. Zdecydowanie ciekawszym rozwiązaniem będzie dołączenie gadżetu dostosowanego do indywidualnych cech obdarowanego. Taki pakiet ma też tę przewagę nad wręczanymi „taśmowo”, że dajemy pracownikowi wyraźny sygnał, iż jest dla nas ważny i wsłuchujemy się w jego potrzeby. Do stworzenia welcome packu można z powodzeniem wykorzystać informacje zawarte w CV, ujawnione podczas rozmowy rekrutacyjnej czy po prostu zamieszczone przez niego w social mediach.

Przykłady:

  • Marta ma rocznego synka, rozpoczyna nową pracę tuż po zakończeniu urlopu macierzyńskiego. Dobrym pomysłem będzie np. pluszak w firmowej koszulce albo kubek niekapek z napisem lub obrazkiem w zabawny sposób nawiązującym do polityki przedsiębiorstwa. Młode matki często czują się niepewnie, wracając na rynek pracy; obawiają się np. tego, jak przełożeni będą reagować na czasowe niedyspozycje związane z chorobą dziecka. Włączenie do pakietu powitalnego drobiazgu dla malucha pokaże Marcie, że firma jest miejscem przyjaznym rodzinie, a ona sama poczuje się w niej akceptowana.
  • Krzysztof jest miłośnikiem dwóch kółek, nawet na rozmowę o pracę przyjechał rowerem. Miłym gestem będzie obdarowanie go np. firmowym bidonem, pulsometrem, zapięciem antykradzieżowym etc. Adekwatnie do zainteresowań można też powitać np. zapalonych kibiców piłkarskich, fanów science fiction, gitarzystów amatorów itd. – słowem: każdego pasjonata.
  • Patryk ma dwa psy, w dodatku współpracuje jako wolontariusz z lokalnym schroniskiem dla zwierząt. Umieszczenie w welcome packu np. zabawki albo kocyka dla pupila w firmowych kolorach pokaże mu, że pracodawca docenia i szanuje jego hobby.

Innym sposobem spersonalizowania pakietu powitalnego może być zabawne opisanie każdego gadżetu, z wyjaśnieniem jego pochodzenia lub przeznaczenia, zaadresowane specjalnie do nowego pracownika.

Przykład: „Olu, w tym kalendarzu możesz zapisywać wszystkie planowane spotkania i konferencje. Jako doświadczeni koledzy radzimy: pisz ołówkiem, bo nasz dział pracuje dynamicznie dosłownie i w przenośni. Gumkę do mazania dołączamy do zestawu”.

Estetyka, czyli wygląd ma znaczenie!

            Jeżeli macie w otoczeniu małe dzieci, być może zaobserwowaliście, że często z całości otrzymanego prezentu najbardziej cieszy je opakowanie. Jako dorośli podchodzimy do tej kwestii bardziej pragmatycznie, co nie znaczy, że nie mamy w sobie wewnętrznego dziecka… albo kota, bo one też przecież lubią pudełka 😉. Sposób zapakowania pakietu może:

  • Wyrażać element filozofii firmy (np. zero waste – opakowanie mogące służyć później jako kosmetyczka, lunch box, torba na zakupy, kasetka na dokumenty etc.);
  • Nawiązywać do jej produktu (np. pudełko w kształcie szafy w przypadku branży meblarskiej);
  • Przypominać prezent gwiazdkowy lub urodzinowy, jeżeli chcemy pokazać, że dołączenie pracownika do zespołu jest firmowym świętem.

Komponowanie pakietu powitalnego to też jeden z niewielu przypadków, gdzie kolorystyczny total look nie jest przesadą. Wręcz przeciwnie – im więcej firmowych barw w pakiecie, tym lepiej! Jedna z moich bliskich koleżanek, długoletnia pracownica sieci Multikino, otwarcie przyznaje, że dzięki identyfikacji z marką polubiła charakterystyczny dla niej odcień różu. I nie jest w tym osamotniona!

Kilka podpowiedzi, co może się znaleźć w pakiecie powitalnym

Na koniec zamieszczam praktyczną listę gadżetów, które mogą się znaleźć w welcome packu:

  • Kalendarz, organizer, notatnik;
  • Wizytownik;
  • Kubek (z firmowym logiem, hasłem, imieniem pracownika, nazwą stanowiska…);
  • Firmowa bluza lub koszulka;
  • Smycz do kluczy lub kart dostępu;
  • Breloczek;
  • Artykuły piśmiennicze (długopis, ołówek, gumka, temperówka…);
  • Zegarek;
  • Podkładka pod mysz lub pod kubek;
  • Pendrive lub dysk zewnętrzny;
  • Powerbank;
  • Kawa lub herbata;
  • Gniotek antystresowy;
  • Spinki do mankietów (jeżeli w firmie obowiązuje oficjalny dress code)
  • Personalizowane słodycze (np. czekoladki w kształcie narzędzi pracy na konkretnym stanowisku lub tzw. czekoladowy telegram z tekstem powitania ułożonym z czekoladek);
  • Torba lub plecak (mogą służyć też jako opakowanie całego zestawu).
  • Roślinka z dedykacją, np. „We grow with you”
  • Personalizowana karta powitalna
  • Culture book
  • Mapa biura
  • Lunch box
  • Plan onboardingu

Przy okazji warto pamiętać, że przynajmniej część otrzymanych przedmiotów pracownik wyniesie poza siedzibę firmy, zapewniając jej tym samym dodatkową (i nierzadko skuteczną) reklamę.

Gdzie zamawiać?

Istnieją firmy oferujące gotowe welcome packi, dostosowywane do indywidualnych potrzeb klientów. Przykładowymi są https://welcomepaki.pl/ lub https://smaki.shop/. Personalizowane słodycze można natomiast zamówić na https://chocolissimo.pl/prezenty-personalizowane.

Źródła:

https://promoblog.pl/employer-branding-gadzety-reklamowe-narzedzia-przyklady/

Magdalena Kałużna-LitwinMagdalena Kałużna-Litwin
Cześć! Miło, że tu zaglądasz. Mam na imię Magda. Z wykształcenia jestem socjologiem i certyfikowanym HR biznes partnerem. Mam za sobą 12 lat doświadczenia w tzw. zasobach ludzkich, ale nie lubię tego określenia. Praca z zespołem i dla zespołu - to moje DNA. W TIMOCOM, gdzie pracuję jako Human Resources Manager, mówią na mnie HR Lady.